Przez prawie 24 lata wyjeżdżały z fabryki na Żeraniu, ostatni egzemplarz 22 kwietnia 2002 roku - dokładnie 14 lat temu FSO zakończyło produkcję poloneza.
REKLAMA
Fot. Sławomir Kamiński / Agencja Wyborcza.pl
1 z 10
Milion polonezów
Pierwszy polonez, następca fiata 125p, zjechał z taśmy montażowej Fabryki Samochodów Osobowych na Żeraniu 3 maja 1978 roku. Przez kolejne 24 lata wyprodukowano ich ponad milion.
fot. Wojciech Jurecki
2 z 10
Borewicz
Model produkowany przez pierwsze kilka lat nazywany jest 'Borewiczem'. Podobnym samochodem w serialu '07 zgłoś się' jeździł porucznik Borewicz.
mat. Edyty Wcisło
3 z 10
Polonez - karetka
Oprócz podstawowej wersji fabryka opracowała modele specjalistyczne: chorych woził polonez-karetka...
Fot. Sławomir Kamiński / Agencja Wyborcza.pl
4 z 10
Polonez dla milicjantów i strażaków
...milicjanci mieli polonezy-radiowozy, do pożaru samochodami w wersji 'truck' jeździli strażacy, a do wypadków pomoc drogowa.
FSO
5 z 10
Akwarium
Po kolejnej modyfikacji w 1986 r. polonez otrzymał m.in. dodatkowe okienka z tyłu. Ten model został zapamiętany jako 'akwarium'.
6 z 10
Limuzyna, czyli 'jamnik'
Z polonezami eksperymentowano do tego stopnia, że powstała nawet wersja siedmiodrzwiowa, czyli polska limuzyna, tzw. 'jamnik'. Były też kabriolety, wersje kombi, terenowe i campingowe.
fot. flickr.com
7 z 10
Z kierownicą po prawej stronie
Może teraz trudno to sobie wyobrazić, ale Fabryka Samochodów Osobowych eksportowała swoje samochody do Wielkiej Brytanii. Jeszcze kilka lat temu można było zobaczyć na ulicach Londynu polonezy z kierownicą po prawej stronie. W sumie polonezy eksportowano do 40 krajów świata.
8 z 10
Polonez na rajdzie
Polonezy podrasowywano również do wersji rajdowych. W zawodach brał udział między innymi model 2000 Rally z silnikiem o pojemności dwóch litrów i mocy 180 KM. Takie polonezy jeździły na przykład w Rajdzie Monte Carlo. Zdarza się, że kierowcy robią repliki starych polonezów rajdowych i jeszcze dzisiaj startują nimi w rajdach.
(fot. AG)
9 z 10
Bestseller Caro
Po modernizacji podstawowego modelu od 1991 roku zaczęto produkcję popularnego modelu Caro, który połowie lat 90. był najlepiej sprzedającym się samochodem w Polsce. W późniejszych wersjach wyposażono go też w silnik Rovera, dzięki któremu miał o wiele lepsze osiągi.
FSO
10 z 10
Koniec ery poloneza
Jedną z ostatnich wersji był model Caro Plus wprowadzony na rynek w 1997 roku. Pięć lat później - 22 kwietnia 2002 roku z fabryki na Żeraniu wyjechał ostatni model poloneza.
Wszystkie komentarze