Muzeum Powstania Warszawskiego
1 z 14
Unikatową kolekcję 116 stereoskopowych zdjęć Warszawy i podwarszawskiego Wołomina, wykonanych jesienią 1927 r. przez nieustalonego autora, sądząc po podpisach - Francuza, kupił na aukcjach internetowych pasjonat i kolekcjoner tego typu fotografii Tomasz Bielawski. Od soboty 30 kwietnia te nieznane wcześniej kadry można oglądać w zabytkowym Fotoplastikonie Warszawskim w Alejach Jerozolimskich 51, który tego dnia wznowił pokazy po dwuletniej przerwie związanej z pandemią i remontem. Zdjęcia są podwójne, bo dzięki temu oglądane w Fotoplastikonie, dają wrażenie obrazu trójmwymiarowego - 3D. Dzięki uprzejmości Muzeum Powstania Warszawskiego, do którego należy to historyczne urządzenie działające w tym samym miejscu od 1905 r., prezentujemy niektóre z fotografii. Na pierwszej widzimy Plac Trzech Krzyży. Widok na kościół św. Aleksandra od strony południowej. Od lewej fragment narożnej kamienicy plac Trzech Krzyży 11 róg Wspólnej 2, wlot ulicy Brackiej i fragment kamienicy Pod Gryfami (z kopułą). W tle po prawej kamienica Nowy Świat 2 róg Książęcej
fot. Muzeum Powstania Warszawskiego
2 z 14
Plac Teatralny. Widok na Teatr Wielki
fot. Muzeum Powstania Warszawskiego
3 z 14
Plac Tłomackie z Wielką Synagogą i studnią Gruba Kaśka. Synagoga została wysadzona przez Niemców 16 maja 1943 r. po stłumieniu przez nich powstania w getcie warszawskim. W jej miejscu znajduje się obecnie tzw. Błękitny Wieżowiec. Studia istnieje do dziś, stoi między jezdniami al. 'Solidarności'
fot. Muzeum Powstania Warszawskiego
4 z 14
Ulica Nowy Świat na wysokości ulicy Foksal. Widok w kierunku kościoła pw. św. Krzyża (w oddali). Pierwsza po prawej kamienica Wincentego Paprockiego (Nowy Świat 34), dalej Nowy Świat 36 i kamienica Korpaczewskich (Nowy Świat 38). Po lewej kamienica Karola Burgera (Nowy Świat 35)
fot. Muzeum Powstania Warszawskiego
5 z 14
Plac Żelaznej Bramy. Widok w kierunku Placu Mirowskiego. Po prawej Pałac Lubomirskich, po lewej Gościnny Dwór. W tle widoczna wschodnia Hala Mirowska
fot. Muzeum Powstania Warszawskiego
6 z 14
Ulica Marszałkowska w kierunku Ogrodu Saskiego. Widok z balkonu kamienicy Marszałkowska 105 na parzystą stronę ulicy. Od prawej kolejno: fragment kamienicy Harczyków, kamienica Marszałkowska 110 róg Chmielna, hotel Francuski i hotel Metropol. Daleko w tle (z kopułami) kamienica Towarzystwa Ubezpieczeń 'Rosja'
fot. Muzeum Powstania Warszawskiego
7 z 14
Łazienki Królewskie. Zdjęcie pamiątkowe na mostku parkowym. W tle Belweder
fot. Muzeum Powstania Warszawskiego
8 z 14
Ulica Podwale. Widok na przejazd Bramy Rzeźniczej łączącej Podwale z Szerokim Dunajem. Po prawej widoczny fragment kamienicy Podwale 46, po lewej fragment kamienicy Podwale 50
fot. Muzeum Powstania Warszawskiego
9 z 14
Kamienne Schodki. Widok z ulicy Bugaj. Po prawej kamienica ul. Bugaj 15 róg Kamienne Schodki, po lewej fragment domu Wąsowicza
fot. Muzeum Powstania Warszawskiego
10 z 14
Podwórze kamienicy Nalewki 20/Wałowa 9. Widok w kierunku kamienicy frontowej Nalewki 20
fot. Muzeum Powstania Warszawskiego
11 z 14
Ulica Franciszkańska. Widok ze skrzyżowania z ulicą Nalewki w kierunku ul. Bonifraterskiej. Po lewej kamienice po parzystej stronie ulicy. Od lewej: Franciszkańska 32, 34, 36, itd.
fot. Muzeum Powstania Warszawskiego
12 z 14
Wisła. Widok z mostu Poniatowskiego w kierunku północnym. Na środku widoczne betonowe filary budowanego mostu średnicowego. W tle zabudowa Pragi z dominującymi wieżami kościoła św. Floriana
fot. Muzeum Powstania Warszawskiego
13 z 14
Wołomin. Zdjęcie pamiątkowe na ulicy Wileńskiej. Po lewej kamienice Wileńska 17 i Wileńska 19
fot. Muzeum Powstania Warszawskiego
14 z 14
Wołomin, ulica Wileńska. Zdjęcie pamiątkowe z kotem w oknie kamienicy Wileńska 19
Wszystkie komentarze
Jeszcze nie spotkałem Warszawiaka, który to porównanie z Paryżem brałby serio.
Bez przesady.
Przedwojenna Warszawa miała dobre i złe momenty. Tych złych oczywiście więcej, normalne. Ale śródmieście południowe (przynajmniej od przedniej fasady) naprawdę było dobre. I zupełnie inne od galicyjskiego Krakowa, czy pruskiego Poznania. Miało swój specyficzny rys.
Poza tym, wiesz jak wyglądał Paryż w 1927 :)
Sodoma, gomora, stęchlizna, rynsztok...
a warszawiaka?
bo trzeba było dać 14 ze Śródmieścia, żadnego z Mariensztatu i dać w tytule o biedzie Mariensztatu?
Wspaniałe zdjęcia.