Fot. Piotr Molecki / Agencja Wyborcza.pl
1 z 7
Meczet w Wilanowie
Meczet Muzułmańskiego Związku Religijnego na Wilanowie przy Wiertniczej to główny budynek modlitewny warszawskich muzułmanów. Na piątkowe modlitwy autobusami do Wilanowa zmierzają co tydzień polscy Tatarzy, uchodźcy z Czeczenii i imigranci z Bliskiego Wschodu. Wierni narzekają, że meczet - właściwie willa adaptowana na dom modlitw w 1993 roku - nie jest w stanie pomieścić wszystkich.

Fot. Stefan Romanik / Agencja Wyborcza.pl
2 z 7
Nowy meczet - przy Blue City
To m.in. z tego powodu, że dom modlitw na Wiertniczej jest za ciasny, na Ochocie, niedaleko Blue City, od trzech lat powstaje Ośrodek Kultury Muzułmańskiej z salą modlitewną i 18-metrowym minaretem. Buduje go Liga Muzułmańska - w przeciwieństwie do Muzułmańskiego Związku Religijnego, który zrzesza głównie polskich Tatarów, do powstałej w 2004 roku Ligi należą muzułmanie przede wszystkim z Bliskiego Wschodu, Maghrebu, a także polscy konwertyci. Budynek ma zostać oddany do użytku przed najbliższym ramadanem. Święty miesiąc muzułmanów w tym roku zaczyna się 20 lipca.


fot. facebook
3 z 7
Meczet w wiejskiej zagrodzie
Meczet Fatih na ulicy Bodycha w podwarszawskich Michałowicach. Z zewnątrz to szary, siermiężny dom, w środku bogato zdobiony arabeskami, wyłożony dywanami, z rzeźbionym mihrabem (to nisza, która wskazuje, gdzie leży Mekka). Służy przede wszystkim mieszkającym w Warszawie Turkom. Nazwa ?Fatih? oznacza ?Zdobywcę?. Chodzi o Mehmeda II Zdobywcę, który podbił Konstantynopol i uczynił go stolicą imperium osmańskiego. Jego imieniem często nazywa się obiekty architektoniczne w Turcji.


Fot. Bartosz Bobkowski / Agencja Wyborcza.pl
4 z 7
Ahmadija we Włochach
Swój budynek w Warszawie ma też wspólnota Ahmadija. Ruch Ahmadija powstał w Pendżabie w XIX wieku. Stworzył go Mirza Ghulam Ahmad, który ogłosił się mahdim, Jezusem oraz inkarnacją Kryszny i wzywał do przywrócenia wczesnych wartości islamu. Dziś ruch jest uznawany za heretycki, zakazany i prześladowany w wielu krajach muzułmańskich, choć sami wyznawcy ahmadii uznają siebie za muzułmanów. Warszawska Ahmadija na razie ma salę modlitewną na Włochach, ale trwa właśnie postępowanie administracyjne w sprawie warunków zabudowy reszty działki - powstać ma większy budynek z minaretem.
Fot. Mateusz Baj/ Agencja Wyborcza.pl
5 z 7
Islamskie sklepy
W stolicy istnieje kilka sklepów z żywnością halal - przygotowywaną zgodnie z zasadami wiary. Znajdują się m.in. przy meczecie na Wilanowie oraz na ulicy Wspólnej.


Fot. Franciszek Mazur / Agencja Wyborcza.pl
6 z 7
Szkoła dla muzułmanów
Dzieci warszawskich muzułmanów uczęszczają na lekcje religii muzułmańskiej do szkoły podstawowej przy Karmelickiej. Punkt katechetyczny utworzyło dla nich biuro edukacji miasta w odpowiedzi na prośby rodziców. Zajęcia prowadzone są w soboty, a ocena trafia na świadectwo szkolne. Ma taką rangę jak ta z religii katolickiej.

Fot. Mateusz Baj/ Agencja Wyborcza.pl
7 z 7
Cmentarze
W Warszawie są dwa mizary - muzułmańskie cmentarze. Jeden mizar znajduje się przy ulicy Tatarskiej 8 na Woli, został założony przez władze rosyjskie w 1868 roku dla muzułmańskich żołnierzy armii rosyjskiej. Drugi to cmentarz Muzułmański Kaukaski przy ul. Młynarskiej 58.


Wszystkie komentarze