Rozwój stołecznej infrastruktury nabiera tempa i z każdym rokiem przybywa nowych inwestycji budowlanych. Kluczowe obecnie dla Warszawy przedsięwzięcia to m.in. budowa nowej stacji Warszawa Zachodnia, budowa mostu pieszo-rowerowego przez Wisłę, realizacja Kolektora Wiślanego, czy właśnie rozpoczęta budowa tramwaju do Wilanowa.
Ten artykuł czytasz w ramach bezpłatnego limitu

Prace przy tych inwestycjach prowadzi Budimex, który przez ponad 50 lat obecności na rynku stał się największym w Polsce generalnym wykonawcą budowlanym. Posiadając tak duże doświadczenie, firma ciągle stawia na rozwój i ambitne projekty.

Materiał promocyjny Partnera
Materiał promocyjny Partnera 

Tramwajem do Wilanowa

Za niecałe dwa lata mieszkańcy stolicy pokonają trasę z Wilanowa do Śródmieścia w niecałe 30 minut. Budimex, który jako generalny wykonawca odpowiada za realizację inwestycji już rozpoczął pierwszy etap prac tj: cięcie torów oraz frezowanie nawierzchni bitumicznej (ul. Puławska), rozbiórka elementów brukarskich (ul. Spacerowa), rozbiórka elementów bezpieczeństwa ruchu drogowego (ul. Puławska i Spacerowa) oraz zabezpieczenie zieleni. Aktualnie na budowie pracuje ponad 20 jednostek sprzętowych (koparki, koparko – ładowarki, samochody samowyładowcze, cysterny, frezarki).

W ramach zadania w zakresie podstawowym wykonanych zostanie 8 km linii tramwajowej i 4 węzłów rozjazdowych. Podczas budowy trasy tramwajowej do Wilanowa zastosowana zostanie technologia zielonych torów. Nowe torowisko zostanie obsadzone rozchodnikiem – rośliną, która jest odporna na wyższe temperatury i nie wymaga podlewania. Łączna długość zielonych torów na trasie do Wilanowa przekroczy 10 km. Nowa trasa pozwoli mieszkańcom tej dzielnicy szybko i wygodnie dotrzeć do centrum po zielonych torach, a wzdłuż trasy pojawi się ponad 1000 drzew.

Most na Wiśle dla pieszych i rowerzystów

Most pieszo – rowerowy, który ma połączyć brzegi Wisły, również realizuje Budimex. Po oddaniu obiektu do użytku, przebycie trasy kładką ma zająć 6 min. pieszo lub 2 min. rowerem. Most pieszo – rowerowy łączyć będzie odnowioną część prawobrzeżnej Warszawy z Bulwarami Wiślanymi. Dla pieszych powstanie ciąg łączący ul. Ząbkowską z Powiślem i dalej Krakowskim Przedmieściem, natomiast dla rowerzystów ma zostać wybudowany korytarz rowerowy, łączący Pragę i Targówek z Powiślem, ŚródmieściemWolą.

Materiał promocyjny Partnera
Materiał promocyjny Partnera 

W ramach prac budowlanych aktualnie realizowane są roboty ziemne na podporach (wykopy) oraz wbijanie ścian szczelnych na ostatniej podporze. Na budowie pracują obecnie 34 jednostki sprzętowe. Koniec robót w ramach inwestycji nastąpić ma w lutym 2024 roku.

Kolektor Wiślany na finiszu

Kolektor Wiślany będzie najdłuższym i najszerszym mikrotunelingiem o średnicy przekraczającej 3 metry w Polsce. Jego rozmiar pozwoliłby pomieścić w środku miejski autobus. Jest to tym samym jedna z kluczowych inwestycji MPWiK w Warszawie. Kolektor pozwoli czasowo zatrzymywać nadmiar ścieków i wód opadowych z  terenu lewobrzeżnej Warszawy. Będą one kierowane do oczyszczalni ścieków „Czajka" , a następnie powracały z powrotem do mieszkańców.

Budowę kolektora rozpoczęto w grudniu 2020 roku, obecnie realizowane są działania na odcinku o długości 5.5 km, za które odpowiada Budimex. Stan prac (w ramach II etapu budowy) na dzień dzisiejszy wynosi 93% zaawansowania. Na budowie pracuje obecnie ok. 45 pracowników oraz ok. 20 jednostek sprzętowych (w tym koparki, ładowarki, dźwigi samojezdne, samochody samowyładowcze, hydrauliczny dźwig samochodowy, frezarka).

 Strategiczna stacja Warszawa Zachodnia

Jedną z najistotniejszych inwestycji kolejowych w Polsce obecnie jest przebudowa stacji Warszawa Zachodnia. To strategiczny w Polsce węzeł kolejowy pod względem liczby kursujących pociągów. Średnio na dobę przejeżdża przez niego około 1000 pociągów aglomeracyjnych, regionalnych, dalekobieżnych krajowych i międzynarodowych. Obecne zaawansowanie prac prowadzonych przez Budimex wynosi ok. 51%. Na budowie pracuje ok. 600 pracowników, oraz ok. 120 sztuk jednostek sprzętowych.

Prace na stacji Warszawa Zachodnia to jedna z największych inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. za ponad 1,9 mld zł netto. Realizowana w ramach projektu POIiŚ 5.1-13 pn.: „Prace na linii średnicowej w Warszawie na odcinku Warszawa Wschodnia – Warszawa Zachodnia".

Inwestycja w pomaganie

Budimex jako firma odpowiedzialna społecznie, oprócz  szerokiej działalności CSR we własnym zakresie, wspiera również w lokalne inicjatywy społeczne, m.in. na terenie Warszawy. W ostatnim roku pracownicy Budimeksu zaangażowani w budowę stacji Warszawa Zachodnia pomogli w remoncie Oddziału Klinicznego Ginekologii i Położnictwa Samodzielnego Szpitala Klinicznego im. Prof. W. Orłowskiego. Budimex wspiera również Fundację „Stare Powązki", m.in. zamontował na terenie Cmentarza Powązkowskiego blisko 100 latarni. Firma działa także na rzecz młodych talentów, wspierając Uczniowski Międzyszkolny Klub Sportowy Wola oraz Uczniowski Klub Sportowy Judo Fight Club z podwarszawskich Ząbek.

Czytaj ten tekst i setki innych dzięki prenumeracie
Wybierz prenumeratę, by czytać to, co Cię ciekawi 
Wyborcza.pl to zawsze sprawdzone informacje, szczere wywiady, zaskakujące reportaże i porady ekspertów w sprawach, którymi żyjemy na co dzień. Do tego magazyny o książkach, historii i teksty z mediów europejskich.
Więcej