Wybory samorządowe już w niedzielę. Dla kandydatów na prezydenta Warszawy przygotowaliśmy kwestionariusz. Odpowiadają m.in. na pytania o najważniejsze inwestycje, jakie zamierzają zrealizować, o politykę mieszkaniową, nowe linie metra czy przyszłość pomnika smoleńskiego.

Pytania wysłaliśmy do wszystkich kandydatów ubiegających się o stanowisko prezydenta Warszawy. Pięć z nich dotyczą inwestycji, polityki lokalowej, przestrzeni publicznej, a dwa - wykraczają poza politykę. Odpowiedzi ułożyliśmy w kolejności alfabetycznej.

1. Trzy najważniejsze inwestycje, które Pani/Pan zrealizuje?

Magdalena Biejat, kandydatka lewicy i Miasto Jest Nasze: - Po pierwsze - edukacja. Chcę zmniejszyć klasy tak, żeby w każdym oddziale uczyło się maksymalnie 20 uczniów. Chcę także, żeby świetlice nie były tylko przechowalniami, żeby odbywały się w nich darmowe zajęcia dodatkowe czy korepetycje.

Twoja przeglądarka nie ma włączonej obsługi JavaScript

Wypróbuj prenumeratę cyfrową Wyborczej

Pełne korzystanie z serwisu wymaga włączonego w Twojej przeglądarce JavaScript oraz innych technologii służących do mierzenia liczby przeczytanych artykułów.
Możesz włączyć akceptację skryptów w ustawieniach Twojej przeglądarki.
Sprawdź regulamin i politykę prywatności.

Aleksandra Sobczak poleca
Czytaj teraz
Więcej
    Komentarze
    Zaloguj się
    Chcesz dołączyć do dyskusji? Zostań naszym prenumeratorem
    Ani jeden kandydat/ka/x poza JKM nie chce wywalić w kosmos pomnika smoleńskiego? Ale jaja...
    @eee-eee
    Sama chętnie bym go wywaliła w kosmos bo jest, ale zgadzam sie z moim kandydatem na prezydenta- w Polsce jest tyle podziałów, ze niepotrzebne sa kolejne wojenki. Zginęli ( w katastrofie, nie zamachu)nie tylko pisowcy, ale także politycy innych ugrupowań, ludzie porządni. Zostawić zmarłych w spokoju. Nie walczyć na grobach, zakończyć dance macabre.
    już oceniałe(a)ś
    13
    12
    @eee-eee
    w ten sposób zrażasz do siebie 30% Warszawiaków.
    już oceniałe(a)ś
    7
    3
    @eee-eee
    Oni może i chcieliby, ale się boją
    już oceniałe(a)ś
    9
    0
    @nibiru11
    Też chętnie bym go się pozbył, ale masz rację. Bohaterowie własną piersią osłaniające pomnik, te modlące się tłumy, te msze i procesje, ze dwóch biskupów i pięciu proboszczów, przemawiający Błaszczak... To chyba zbyt wysoka cena. Może później.
    Chociaż widok Kaczyńskiego przykutego/przyklejonego do schodów wart byłby dużo
    już oceniałe(a)ś
    21
    1
    @Udet112345
    Na szczęście nie kandyduję.

    Cały powyższy artykuł zraził mnie do wszystkich. Najbardziej do Biejat. Te nadęte odpowiedzi pisane przez komitet...

    JKM, Wipler i Bocheński i tak nie mają nic do powiedzenia, co by mnie do nich przekonało, ale tylko potwierdzili, że się nie nadają...
    już oceniałe(a)ś
    8
    9
    @psm51
    Chyba nie w tym rzecz. Usunięcie schodów spowodowałoby tylko wzmożenie comiesięcznych cyrków.
    już oceniałe(a)ś
    3
    1
    Równiedobrze mogli zapytać panią Zdzisię z warzywaniaka na rogu. Poziom odpowiedzi, zwłaszcza Korwina, byłby taki sam, a może i lepszy.
    już oceniałe(a)ś
    34
    3
    Poziom pytań delikatnie mówiąc jest grzecznie ukieronkowny i niczego nie wnosi.
    Gdzie trudne pytania o przerost zatrudnienia w urzędach? Gdzie o spółkach miasta? Gdzie o polityce śmieciowej? Gdzie o edukacji i braku szkół w nowych dzielnicach? Gdzie o przestrzeni i reklamach, gdzie zarządzaniu i wyciąganiu konsekwencji w stosunku do podwładnych, itd. Jest tyle problemów w mieście i żaden nie rozwiązany przez obecną ekipę od lat...
    @mikosa666
    Ogólnie te odpowiedzi są słabe.

    Tylko Biejat ma odwagę powiedzieć, że proponowana trzecia linia metra to humbug. Trzaskowski ma za to czelność nazywać ją "linią obwodową" - i tu wystarczy rzut oka na mapę by widzieć, że prezydent Warszawy jakoś dziwnie rozumie jej obwód.

    Z kolei niestety Biejat odlatuje z tymi mieszkaniami na Marszałkowskiej i brak oferty dla Woli i Bemowa (miasto czeka na więcej linii).

    Jak zauważono, brak poruszania trudniejszych tematów: od parkowania po konieczność przebudowy dzielnic i walkę z NIMBY.
    już oceniałe(a)ś
    0
    2
    JKM z takim programem to choć trzycyfrową liczbę głosów dostanie? Może od młodych i głupich... co wybory, zawsze się tacy znajdują...
    już oceniałe(a)ś
    20
    1
    1. Trasa szybkiego ruchu po dachach pawilonów i sklepów na Marszałkowskiej - od Rakowieckiej po Dworzec Gdański. 2. Likwidacja linii tramwajowych w centrum i przeniesienie je na peryferie, zwłaszcza od końcowych stacji metra. - pan JKM odleciał
    @bydgostianin58
    Już dawno temu. Jedno mu trzeba przyznać - konsekwentnie głosi te swoje bzdety.
    już oceniałe(a)ś
    7
    0
    Mam pytanie do Rafała Trzaskowskiego, na którego ze względów ogólnych, pewnie będę jednak głosowała, ale ta kwestia interesuje mnie dużo bardziej niż pomnik:
    Czy można uznać za praworządną/cywilizowaną taką sytuację: gdy w tym samym budynku, w tym samym garażu, podatek za jedno miejsce postojowe to 30 zł a drugie, identyczne, 300 zł? Mimo uznania tego dyskryminującego rozwiązania za niekonstytucyjne, w okresie odroczenia, nie tylko utrzymaliście stawkę, ale jeszcze ją podwyższyliście. By jeszcze ostatni raz wymusić ekstra haracz na leszczach, co mają księgi wieczyste? To jest OK? Europejski standard równości wobec prawa?
    Nie zrozumiem też sytuacji, gdy tylko jedna dzielnica będzie strefą czystego powietrza. Powinna być w niej cała Warszawa.
    @Malis
    Strefa Czystego Transportu nie może być dla "Całej Warszawy". Na dobrą sprawę, to nie widzę możliwości, żeby przy obecnej zamożności Społeczeństwa mogła być gdzieś w ogóle. Być może Miasteczko Wilanów i na pewno Osiedle Konstancja. Ludzi w Warszawie nie stać na nowe samochody. Mają stare i tak jeżdżą niewiele, bo ich na paliwo nie stać. Podobnie właściciele kramików na bazarkach i małych sklepików. Już to podniesienie VAT na żywność do 5% jest dla tych ludzi wstrząsem. Jeżeli do ceny marchewki dostawca doliczy koszt amortyzacji nowego elektryka, albo choćby VW Busa, to ceny dla emerytów staną się nie do zapłacenia. Tecgo chcecie, Państwo Ekolodzy z rowerami po 30.000 zł?
    już oceniałe(a)ś
    5
    10
    @Malis
    Strefa wykluczenia komunikacyjnego jak pokazują dane GIOŚ i Ricardo może "polepszyć" powietrze o 0,04%. Tak, nie pomyliłem się. A będzie kosztowało mieszkańców miasta z ich prywatnych kieszeni kilkanaście miliardów złotych. Przy tych kosztach te 270 zł z miejsca postojowego to pikuś - BTW. to kolejne chamstwo i pogarda RT wobec mieszkańców - trzeba mieć syndrom sztokcholmski by na niego po mimo tej pogardy wciąż głosować.

    przytoczę tylko dwa oszustwa ws SCT.

    1) miasto podało, że dotyczy to 2% samochodów, SAMAR oraz Jacek Balkan policzyli, że wg tegorocznych założeń wykluczone powinno być ok 8% samochodów zarejestrowanych w Warszawie - skąd różnica? w badaniu, które miasto dostało w prezencie od lobbystów punkty pomiarowe zostały umieszczone poza obszarem SCT na drogach wyjazdowych. A samochody mieszkańców w tygodniu w większości stoją pod domami. Stąd różnica pomiędzy 2% z prezentacji, a 8% z pojazdów zarejestrowanych w Warszawie. Oczywiście 2% w prezentacji brzmi lepiej.

    2) mam stary samochód z 1999 roku, trzymam go hobbystycznie, w zeszłym roku zrobiłem nim 2kkm. to 11 razy mniej niż służbowym samochodem zrobił Rafał Trzaskowski. Przyjmując, że 3/4 emisji pyłów zawieszonych pochodzi z unosu wtórnego to zagadka ile razy bardziej zaszkodził środowisku Rafał Trzaskowski? To się fachowo nazywa Greenwashing.
    już oceniałe(a)ś
    3
    12
    @Misieq
    Jeśli mnie nie stać na samochód to go nie mam. Nie mówię o złomie sprowadzonym z zachodu. Zwłaszcza w tak dobrze skomunikowanym mieście jakim jest Warszawa. Nie mam zamiaru umierać od trucizny ze starych rzęchów, bo Kowalski musi wszędzie wozić doopę swoją i swojej rodziny samochodem.
    już oceniałe(a)ś
    9
    2
    @diabloanielska

    nie łykaj tych bzdur jak młody pelikan. otwórz oczy. po pierwsze, niesprawne samochody powinny odpadać na SKP. sprawne powinny móc jeździć dopóki nie odpadną na SKP. po drugie, wpływ samochodów osobowych jest marginalny. 65% emisji z transportu drogowego w Warszawie zdaniem GIOŚ pochodzi z ruchu autobusów komunikacji publicznej oraz pojazdów ciężarowych powyżej 3,5t, a przyznasz chyba, że tych drugich na warszawskich ulicach jest stosunkowo mało.

    portalwarszawski.com.pl/wp-content/uploads/2024/04/PoradnikStopKorkom.pdf

    po trzecie, warszawa jest dobrze skomunikowana do i z centrum oraz na wybranych najpopularniejszych odcinkach w ościennych dzielnicach. pomiędzy ościennymi dzielnicami komunikacja nie istnieje, albo przejazd nią jest strasznie długi.

    po czwarte, czym do pracy ma dojechać kierowca MZA o 3 w nocy by móc wozić nas autobusem? kierowcy MZA nie zarabiają dużo, w większości są to mieszkańcy ościennych dzielnic, mało który może sobie pozwolić na mieszkanie w pobliżu zajezdni. prywatny starszy samochód dla wielu to jedyna szansa by sprawnie i bezpiecznie dotrzeć do pracy nad ranem. to samo z resztą w tramwajach warszawskich.
    już oceniałe(a)ś
    2
    6
    Realizację "Nowego Centrum Warszawy z placem centralnym" obiecuje kandydat na prezydenta W-wy (i obecny prezydent od ponad 5 lat...). Od 2010 roku obowiązuje uchwalony za czasów jego poprzedniczki plan zagospodarowania przestrzennego rejonu PKiN określający sposób realizacji tego nowego centrum oraz placu centralnego... przez te 14 lat (i ostatnie 5) nie zrealizowano w tym rejonie właściwie nic (muzeum sztuki ma być ukończone dopiero jesienią), a zamiast placu centralnego realizuje się coś w rodzaju lokalnego skwerku - niezgodnie z zapisami tego planu miejscowego... do tego różne rozproszone elementy tzw. "Nowego Centrum" (jak np. plac 5 rogów) realizowane są poza granicami tego planu zagospodarowania na podstawie decyzji administracyjnych... czy tak ma być przez następne 5 lat?
    @komsultant
    jeżeli wygra Trzaskowski, na pewno tak będzie
    już oceniałe(a)ś
    6
    2
    Trzaskowski - wstyd.
    Pomnik brata do ogródka na Mickiewicza a pomnik smoleński tam gdzie był planowany - na Krakowskie Przedmieście na skwer za Prusem.
    już oceniałe(a)ś
    7
    0