Musieliśmy wybrać 12 inwestycji spośród tysięcy zrealizowanych dzięki funduszom z Unii Europejskiej. Teraz czytelników czeka jeszcze trudniejsze zadanie, bo muszą wybrać tę jedną najważniejszą.
Ten artykuł czytasz w ramach bezpłatnego limitu

Nasz plebiscyt wystartował, zanim Rosja dokonała militarnej inwazji na Ukrainę. Zaczęliśmy go, by wobec powtarzających się w Polsce pohukiwań na Unię Europejską, przypomnieć, jak wiele korzyści przyniosła nam obecność we wspólnocie europejskiej. Dziś ta wspólnota przechodzi najtrudniejszy test od dekad, stając w obliczu konieczności zdecydowanej reakcji na agresję Rosji. Bardziej niż kiedykolwiek widać teraz, że Europy potrzebujemy jeszcze bardziej.

Unia Europejska zbudowana została na fundamencie solidarności i współpracy. Inwestycje z unijnych funduszy są symbolem tej solidarności. Jednym z wielu - nie jedynym i może wcale nie najważniejszym. Co nie zmienia faktu, że zrealizowane z unijnym wsparciem przedsięwzięcia ogromnie zmieniły Warszawę. I wciąż zmieniają ją na lepsze. W naszym plebiscycie chcemy przypomnieć te zmiany, pokazać, jak ogromną drogę przebyliśmy jako miasto.

"Szukamy złotych gwiazd". 18 mld zł dla Warszawy

Od 2004 r. sama Warszawa zdobyła już ponad 18 mld zł z budżetu UE na inwestycje i rozwój. Na tym nie koniec: unijne pieniądze dostaje nie tylko bezpośrednio samorząd, ale także jego spółki. Na przykład warszawskie Miejskie Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji tylko w latach 2014-20 dostało ponad pół miliarda złotych z Funduszu Spójności. Dotacje z Unii wykorzystuje też samorząd Mazowsza, firmy i indywidualni przedsiębiorcy, tacy jak Agata Zarzycka, która dzięki dofinansowaniu z Europejskiego Funduszu Społecznego stworzyła szkołę szycia.

Z tego ogromu projektów trudno było wybrać tylko dwunastkę kandydatów do naszego plebiscytu. Ale  wybraliśmy. Jedna z inwestycji była oczywista. To budowa drugiej linii metra - inwestycja, która dostała największą unijną dotację w Polsce: łącznie ze środkami na zakup nowoczesnego taboru warszawski samorząd otrzymał aż 7 mld 370 mln zł. Skala oddziaływania tej inwestycji dalece wykracza poza kwestie komunikacyjne - szybki, niezawodny, bezemisyjny transport publiczny jest największą szansą na wyciągnięcie ludzi z samochodów i ograniczenie emisji spalin w mieście. Metro także jest najpotężniejszym czynnikiem miastotwórczym. Za jego sprawą jak na drożdżach w rejonie ronda Daszyńskiego wyrosła nowa dzielnica biurowa, a Praga-Północ stała się atrakcyjnym miejscem do mieszkania.

Nie zawsze najważniejsza jest skala unijnej dotacji. Czasami mobilizują one do działania, są niczym punkt podparcia, dzięki któremu można ruszyć jakiś projekt. Tak było z 17 mln zł, które Warszawa dostała na przebudowę bulwarów Wiślanych. Dotacja zmobilizowała stołeczny samorząd do zrealizowania inwestycji, której pierwszy etap, w okolicy Podzamcza, pochłonął 122 mln zł. Bulwary są dziś chlubą Warszawy, miejscem uwielbianym zarówno przez warszawiaków, jak i turystów.

Przy bulwarach powstało Centrum Nauki Kopernik. Eksploratorium naukowe jest jedną z największych atrakcji turystycznych Warszawy. Ale jego rola wykracza daleko poza to: bawiąc, uczy, zachęca dzieci - i dorosłych - do stawiania pytań, szukania odpowiedzi.

Unijne inwestycje w Warszawie. Komunikacja zyskała wiele

Metro nie jest jedynym przykładem projektów komunikacyjnych, które dostały unijne wsparcie. To dzięki niemu Koleje Mazowieckie mogły kupić 61 elektrycznych pociągów Flirt, które pozwalają wygodnie dotrzeć do Warszawy, a Tramwaje Warszawskie zawarły kontrakt na dostawę 123 cichych tramwajów "hultajów" od firmy Hyundai-Rotem. Pierwsze składy zaczynają właśnie jeździć po Warszawie.

Dotacje pokryły 80 proc. kosztu zakupu samochodów do e-kontroli w strefie płatnego parkowania. Wyposażone w kamery pojazdy są bardzo skuteczne - znacznie przyspieszyły kontrole, uszczelniając system i zwiększając wpływy z parkowania.

W ramach tzw. Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych Warszawskiego Obszaru Funkcjonalnego powstało m.in. 70 km tras rowerowych, w tym takie, które łączą Warszawę z sąsiednimi miejscowościami, na przykład trasa wzdłuż Puławskiej z węzłem rowerowym przy tej ulicy.

Z unijnym dofinansowaniem powstały warszawskie żłobki, takie, jak ten otworzony niedawno przy ul. Henryka Pobożnego w Ursusie. Dzięki nim setki młodych rodziców mogą łatwiej wrócić do pracy.

Wsparcie z UE pomogło zbudować EKO Park przy ul. Gierdziejewskiego. W poprzemysłowej części Ursusa powstał zadbany park. A na Powiślu Centrum Przedsiębiorczości Smolna - inkubator przedsiębiorczości dla zaczynających pracę na własny rachunek.

Centrum kultury przy Siarczanej na Targówku postanowiliśmy nominować jako przykład inwestycji zrealizowanych z dotacją z UE, które aktywizują lokalną społeczność na poziomie osiedlowym. Dzięki remontowi i rozbudowie stuletniej, zabytkowej willi na Targówku powstał osiedlowy dom kultury

Listę kandydatur zamyka budowa szpitala psychiatrycznego Drewnica w Ząbkach - to jedna z największych i najnowocześniejszych tego rodzaju placówek w Polsce.

Czas na głosowanie

Zapraszamy do głosowania na złote gwiazdy. Zaczyna się 25 lutego w naszym serwisie internetowym  i potrwa do 6 marca. Wyniki poznamy 17 marca - nieco ponad miesiąc przed 18. rocznicą wstąpienia Polski do Unii Europejskiej. 

embed
icon/Bell Czytaj ten tekst i setki innych dzięki prenumeracie
Wybierz prenumeratę, by czytać to, co Cię ciekawi
Wyborcza.pl to zawsze sprawdzone informacje, szczere wywiady, zaskakujące reportaże i porady ekspertów w sprawach, którymi żyjemy na co dzień. Do tego magazyny o książkach, historii i teksty z mediów europejskich.
Więcej
    Komentarze
    Zaloguj się
    Chcesz dołączyć do dyskusji? Zostań naszym prenumeratorem
    Okropnie trudno - jak porównać żłobki z metrem? Bulwary? Chyba na kształt miasta najbardziej wpływa metro, ale żłobki też chciałoby się wyróżnić. Jak żyć?
    już oceniałe(a)ś
    3
    0
    A gdzie Kampus UW, oczyszczalnia Czajka, drogi ekspresowe, obwodnica, nowe pociągi, stadion, ...,
    a nade wszystko stabilność i zaufanie, które umożliwiają inwestycje zagraniczne i export ?
    już oceniałe(a)ś
    3
    0