Jak powinno się rozwijać Mazowsze? Co jest największym problemem regionu? Wykluczenie komunikacyjne, smog? Wybierz z nami siedem najważniejszych wyzwań dla regionu. Plebiscyt Supermiasta i Superregiony 2020-40
Ten artykuł czytasz w ramach bezpłatnego limitu

WYBIERAMY WYZWANIA DLA MAZOWSZA

Ile można zrobić w 20 lat, jeżeli tylko wyzwanie potraktuje się serio? Z tą myślą rozpoczęliśmy w „Wyborczej” konkurs Supermiasta i Superregiony 2020–2040. Chcemy wybrać siedem pomysłów, siedem strategicznych celów, które w ciągu najbliższych dwóch dekad powinny zostać zrealizowane w naszych miastach i regionach.

Nasi czytelnicy jak zwykle nie zawiedli. Przysłali nam wiele pomysłów, niektórzy nawet stworzyli całe opracowania. Z uwagą przeczytaliśmy wszystkie propozycje. Naprawdę było w czym wybierać. Wykorzystaliśmy je, tworząc listę 12 celów, spośród których wybranych zostanie finałowa siódemka.

Głosowanie zakończymy 3 maja. Można oddać głos tylko na jedno wyzwanie! Listę siedmiu wyzwań dla Warszawy i Mazowsza ogłosimy 7 maja.

1. Szybka kolej międzymiastowa

Pociąg Kolei Mazowieckich (zdj. ilustracyjne)
Pociąg Kolei Mazowieckich (zdj. ilustracyjne)  ANDRZEJ MICHALIK

Powinny powstać regularne regionalne i lokalne połączenia kolejowe między miejscowościami województwa mazowieckiego. Podróż z Warszawy do Radomia nie może trwać dwie i pół godziny.

2. Wsparcie kadr medycznych

Stacja dializ w szpitalu
Stacja dializ w szpitalu  fot. materiały prasowe/Andrzej Kosater

Pandemia pokazała, jak ważna jest służba zdrowia. Zbudujmy programy zachęt dla studentów medycyny, pracowników ochrony zdrowia (zwłaszcza rzadkie specjalności).

3. Opieka nad seniorami

Powinna powstać sieć tanich domów opieki i ponadlokalnych ośrodków działających na podobnej zasadzie jak sanatoria, wczasy.

4. Mazowsze bez smogu

Smogowy ranking podwarszawskich gmin. Sprawdziliśmy, jak idzie wymiana 'kopciuchów' w 39 gminach obwarzanka wokół Warszawy.
Smogowy ranking podwarszawskich gmin. Sprawdziliśmy, jak idzie wymiana 'kopciuchów' w 39 gminach obwarzanka wokół Warszawy.  Fot. Marta Dudzińska

Smog nie zna granic, nie da się z nim walczyć w każdym mieście z osobna. Dlatego walkę o czyste powietrze należy prowadzić w dużej skali. Skoordynowany w całym województwie – i skrupulatnie przestrzegany – powinien być program pożegnania z kopciuchami, rozbudowy sieci ciepła systemowego, monitoringu powietrza w każdej gminie.

5. Autobus w każdej gminie

PKS do Grójca na Dworcu Zachodnim w Warszawie
PKS do Grójca na Dworcu Zachodnim w Warszawie  PRZEMEK WIERZCHOWSKI

Stop wykluczeniu komunikacyjnemu. Sprawny, szybki, wygodny transport zbiorowy w każdej gminie – tylko to może zakończyć korki na trasach wjazdowych do dużych miast.

6. Autostradowa obwodnica Warszawy

Autostrada (zdjęcie ilustracyjne)
Autostrada (zdjęcie ilustracyjne)  Fot. Piotr Skórnicki / Agencja Wyborcza.pl

Potrzebny jest kolejny drogowy ring wokół stolicy, który przejmie ruch tranzytowy i odciąży Warszawę. Musi jednak powstać z poszanowaniem lokalnych interesów, w drodze realnych, a nie fikcyjnych konsultacji.

7. Edukacja dla biznesu

Praktyczna nauka zawodu
Praktyczna nauka zawodu  Fot. Maciej Swierczynski / Agencja Wyborcza.pl

Współpraca kluczowych branż z regionu ze szkołami zawodowymi i system stypendialny dla uczniów.

8. Dojazd do lotniska w Radomiu

Lotnisko w Radomiu
Lotnisko w Radomiu  Fot. PPL

Skoro powiedzieliśmy A i za ponad 400 mln zł budujemy lotnisko w Radomiu, to powiedzmy B i zadbajmy o jego skomunikowanie. Powinny powstać połączenia z miejscowościami woj. mazowieckiego i sąsiednich, m.in. kolejowe i drogowe (trasy S9 i S12).

9. Płock wreszcie na mapie drogowej

Dziś do miasta prowadzą tylko wąskie i wolne drogi krajowe. Konieczne – ekspresowa S10 i obwodnica.

10. Pojezierze Gostynińskie – zielonymi płucami

Największy kompleks jezior i rozwój jego bazy alternatywą dla zanieczyszczonego Płocka i regionu.

11. Modlin jak nowy

Lotnisko w Modlinie
Lotnisko w Modlinie  Fot. Sławomir Kamiński / Agencja Wyborcza.pl

Lotnisko Modlin powinno pozostać portem lotniczym dla Warszawy. Pandemia nie będzie trwać wiecznie, za jakiś czas znów zaczniemy latać samolotami. Przed pandemią terminal lotniska pękał już w szwach – należy go rozbudować tak, by był wygodny dla pasażerów. Trzeba też dobudować brakujące kilka kilometrów linii kolejowej tak, by polepszyć dojazd do lotniska.

12. Nowe mosty przez Wisłę

Mostu na Narwi
Mostu na Narwi  fot. gddkia.gov.pl

Na północ i południe od Warszawy powinny powstać nowe połączenia mostowe. Przeprawami przez Wisłę należy spiąć Łomiankę i Jabłonną oraz Konstancin-Jeziorną i Józefów lub Karczew; kolejny most powinien powstać także w Płocku.

ZAGŁOSUJ NA WYZWANIA DLA WARSZAWY:

Supermiasta
CZYTAJ WIĘCEJ
icon/Bell Czytaj ten tekst i setki innych dzięki prenumeracie
Wybierz prenumeratę, by czytać to, co Cię ciekawi
Wyborcza.pl to zawsze sprawdzone informacje, szczere wywiady, zaskakujące reportaże i porady ekspertów w sprawach, którymi żyjemy na co dzień. Do tego magazyny o książkach, historii i teksty z mediów europejskich.
Więcej
    Komentarze
    Zaloguj się
    Chcesz dołączyć do dyskusji? Zostań naszym prenumeratorem
    Wszystko fajnie, tyle tylko że nigdzie GW nie napisala, źe można zagłosowac wyłącznie na 1 - słownie: jedną - rzecz z tych 12 wymienionych. Coś niejasno i króciutko jest za to wspomniane o 7 rzeczach do realizacji w pieewszym rzędzie. Nie jest to wprawdzie wyraźnie powiedziane, źe można głosowac na 7 programów z tej 12-tki. Ale ponieważ nigdzie też nie ma mowy o tym, że trzeba wybrać koniecznie 1 (że ma się tykko 1 glos do dyspozycji), to można zrozumiec, że można zaglosowac na programów 7. Tych, co w mniemaniu osoby głosującej, są ważniejsze.
    A tu się okazuje po fakcie, że mam tylko głos 1. Gdyby wcześniej było mi o tym wiadomo, to glos ten poszedlby na cos innego, niż poszedl.
    Do bani z taką amatorszczyzną warsztatową, Gazeto W. Informacja o tm, jak należy głosowac, to najważniejsza procedura w tym zadaniu. A Wy w ogóle tego nie przedstawiacie. Brak okreslania procedur i brak stosowania się do nich wiele złego w tym kraju robi, więc niech przynajmniej GW się do tego nie doklada.
    Proszę na koniec, byście tak zadzialali informatycznie, by możliwe było odzyskanie mojego glosu. Bo jak się okazalo po niewczasie, był to głos jedyny do dyspozycji, a nie jeden z siedmiu. Przy posiadaniu wiedzy o takiej sytuacji nastąpiłaby decezja o oddaniu glosu na inny program uważany przeze mnie za istotniejszy, czyli do realizacji w pierwszym rzędzie.
    A tak generalnie to proponuje, by jednak te artykuly, które z założenia wymagają jakiejś interakcji czytelników, czytal przed ich publikacją jakiś.... czytelnik. Innymi slowy, by czytal to ktoś, kto patrzy na treśc okiem i ogarnia rozumowaniem czytelnika, czyli odbiorcy, nie mając wiedzy o zamysłach autora.
    A nie zadowolonego z siebie autora, czyli nadawcy tresci. Bo to zawsze i wszędzie jest odmienne pojmowanie podanej tresci. Co też chyba jest kanonem warsztatowym każdego profesjonalnego tworcy tekstów, nieprawdaż ? Gdyby tutaj ta reguła byla zastosowana, nie byłoby problemu z tym, że klucxowy element procedury głosowania nie zostal w ogole podany.
    już oceniałe(a)ś
    12
    0
    7 różni się od 1.COŚ NIE TAK Z GŁOSOWANIEM.PROSZĘ O NAPRAWĘ
    już oceniałe(a)ś
    6
    0
    Dlaczego nie mogę zagłosować na siedem celów - po wybraniu jednego nie mogę już dalej głosować!
    Ponadto kolej - tory to zadanie PKP PLK, samorząd może co najwyżej kupować pociągi - i tak robią Koleje Mazowieckie.
    już oceniałe(a)ś
    5
    0
    Wybierz 7! A potem mozna jeden.
    już oceniałe(a)ś
    3
    0
    Proszę o usunięcie mojego głosu - zasady ankiety wprowadzają w błąd. A najuczciwiej byłoby zresetować wszystkie wyniki - bo nie tylko ja jeden się na tym przejechałem. Już widzę ten artykuł, że warszawiacy chcą uporządkowania Marszałkowskiej - hahahahah!. A na przyszłość, proszę, zainwestujcie w konsultacje z specjalistą do UX, jednak warto.
    już oceniałe(a)ś
    1
    0
    Właśnie przeczytałam, że krytyka pomysłu powiększenia granic Radomia ma korzenie sprzed półwiecza. No, jakos tak się składa, że te pomysłly sprzed półwiecza dopiero teraz są wdrażane, np. przystanek kolejowy na linii W-wa-Radom oraz także Lublin-Radom, czyli Radom Wschodni. I trasa N-S. A co do Milejowic i Wacyna - to są tereny w tzw. trzecim progu rozwojowym - aż do trasy wybudowanej (też wg ówczesnych pomysłów) obwodnicy w ciągu drogi E7). Co do Jeżowej Woli - yo jest w Radomiu najlepiej nawietrzany i nasłonecniony, czyli o najlepszych warunkach klimatycznych, teren pod zabudowę mieszkaniową. Nie żadem przemysł. No, na urbanistyce - jak stwierdził niejaki Filip Springer - wszyscy się znają i zawsze można czymś "przywalić". Ale jakoś tak się składa, że rzeka Mleczna płynie ciągle w tym samym miejscu, wysoczyzny i doliny trwają także na swoich miejsca h- a najwięcej problemów przestrzennych w ostatnich latach spowodowały "dobre zmiany" - np. "wyprowadnica" zamiast obwodnicy południowej - taka "kula w płot". W Kosowie gmina Kowala. A mielibyśmy już świetne połączenie z kierunku z węzła z E7 w Sławnie w kierunku drogi nr 9 i budowanego lotniska (także pomysł z (no, trochę późniejszych lat, bo 90- tych). A obwodnica w ciągu drogi nr 12 na południe od miasta została w międzyczasie zabudowana tymi obwarzankami suburbiów i teraz jest płacz, że będzie tak daleko od Radomia (i lotniska). Podobno Kraków nie od razu zbudowano - inne miasta też rosną niezbyt szybko, więc co to jest pół wieku w historii miasta?
    już oceniałe(a)ś
    0
    0