Warszawa numer 100 000

4/10

fot. Zbyszko Siemaszko

Fotograficy związani z warszawskimi tygodnikami, takimi jak "Stolica" raz na jakiś czas robili reportaże z warszawskich zakładów pracy. Ta fotografia pochodzi z fotoreportażu w Fabryce Samochodów Osobowych na Żeraniu (FSO) i powstała w 1964 r. Wtedy to wyprodukowano stutysięczną warszawę. W tym też roku z taśmy zeszła ostatnia "garbata" warszawa  której produkcję podjęto w 1951 r. na  licencji radzieckiej Pobiedy i systematycznie modernizowano.

"Garbatkę" po przerwie konserwacyjnej i montażu nowych urządzeń - zastąpił nowy model: Warszawa 203. z silnikiem górnozaworowym S-21. oraz Warszawy 204 z dolnozaworowym silnikiem M-20.  Nowa warszawa zmieniła tył nadwozia i przestała być garbata. Otrzymała też m.in nową atrapę chłodnicy, zderzaki, giętą przednią szybę. Rok później rozpoczęto też produkcję pięciodrzwiowego kombi. Ponoć pomysłodawcą nazwania samochodu warszawą był inżynier Zbigniew Mróz z FSO.

Wszystkie zdjęcia
  • Wiech w dorożce
  • Życie na basenach
  • Tam gdzie potem był Hortex
  • Warszawa numer 100 000
  • Był czas
  • Młodzi na rogu Nowego Światu
  • Węgiel dowożony konno
  • Bar Praha z kawiarnią, ale bez knedlików
  • W Lajkoniku damy z łasiczką już nie ma
  • Kamienica z ruchomymi schodami
Tematy ważne dla Warszawy
Tym żyje Warszawa
Magazyn Kuchnia
Tematy
Miejsca
Ludzie
Dzielnice