Warszawę i Olsztyn dzieli ponad 200 kilometrów.
Do tej pory większość - tę trasę pokonywała samochodem lub autobusem. Ale z początkiem 2016 roku bardzo dużo się zmieniło. Przede wszystkim na części trasy kolejowej zakończono remont torowiska, dzięki czemu PKP Intercity oferuje podróż m.in. nowymi składami Flirt.
Fot. Jakub Panek / 'Gazeta Stołeczna', warszawa.wyborcza.pl
W styczniu w Szymanach, w samym sercu Mazur otwarto Port Lotniczy Olsztyn-Mazury.
Fot. Jakub Panek / 'Gazeta Stołeczna', warszawa.wyborcza.pl
Fot. Jakub Panek / 'Gazeta Stołeczna', warszawa.wyborcza.pl
To regionalne lotnisko intensywnie się rozwija. Przyciągnęło kilku znaczących przewoźników - linie: LOT (połączenie z Lotniska Chopina - lipiec-październik), Wizz Air, Adria, Ryanair i Sprint Air. Po kilku miesiącach, 7 lipca na lotnisku powitano 10 tys. pasażera.
Fot. Jakub Panek / 'Gazeta Stołeczna', warszawa.wyborcza.pl
Fot. Jakub Panek / 'Gazeta Stołeczna', warszawa.wyborcza.pl
Ile kosztuje podróż z Warszawy do Olsztyna i z powrotem? Sprawdziliśmy.
Obecnie między Warszawą a Olsztynem kursuje 7 pociągów PKP Intercity - 5 kategorii InterCity oraz dwa kategorii TLK (Twoje Linie Kolejowe). Pociągi InterCity obsługiwane są przez nowoczesne składy Flirt3, które od grudnia 2015 roku jeżdżą w barwach przewoźnika.
Fot. Jakub Panek / 'Gazeta Stołeczna', warszawa.wyborcza.pl
Cena biletu w pierwszej klasie wynosi 71 zł. Natomiast w drugiej klasie pasażerowie kupią bilety w cenie 39,90 zł, niezależnie od terminu wyjazdu, gdyż na trasie Warszawa - Olsztyn obowiązuje promocja Bilet Taniomiastowy (obowiązuje cennik relacyjny, a nie kilometrowy). Jeśli natomiast kupią bilet z dużym wyprzedzeniem, w ramach promocji Wcześniej - Taniej, zapłacą 37,80 zł. Bilety na pociąg można kupić na 30 dni przed podróżą. Szczegółowy regulamin przewozu bagażu oraz bilety można znaleźć na stronie: www.intercity.pl.
Fot. Jakub Panek / 'Gazeta Stołeczna', warszawa.wyborcza.pl
Polskie Linie Lotnicze LOT od 2 lipca do 1 października tego roku, trzy razy w tygodniu oferują bezpośrednie połączenie z Lotniska Chopina w Warszawie do Portu Lotniczego Olsztyn-Mazury. Loty realizowane są 78-miejscowymi samolotami Bombardier Q400, które posiadają wygodny układ foteli 2 x 2. Bilety na lot w obie strony z bagażem podręcznym do 8 kg kosztują od 199 zł. Za przelot w jedną stronę z bagażem rejestrowanym do 23 kg i bagażem podręcznym do 8 kg trzeba zapłacić od 129 zł. W przeciwieństwie do tanich linii lotniczych pasażerowie LOT-u mogą bezpłatnie odprawić się online albo na lotnisku, a w samolocie otrzymują wodę i słodką przekąskę.
Fot. Jakub Panek / 'Gazeta Stołeczna', warszawa.wyborcza.pl
Bilety można kupić na stronie www.lot.com, przez aplikację LOT Mobile lub w kasie na lotnisku. Pasażerowie w ramach dodatkowego, płatnego bagażu mogą zabrać ze sobą rower, sprzęt wędkarski, kije do golfa, rakiety do tenisa (50 zł) czy kajak (100 zł).
Zakupione w ubiegłym roku pociągi Flirt PKP Intercity mają klimatyzację, gniazdka elektryczne, indywidualne oświetlenie, a także przedział barowy Wars. Pociągi są ciche i szybkie. Na wybranych trasach jeżdżą z prędkością 160 km/h. Flirt składa się z 8 bezprzedziałowych członów, w których jest 360 miejsc. Aż 300 z nich to fotele klasy drugiej. Są wygodne, mamy dużo miejsca na nogi. Pod każdym fotelem znajduje się gniazdko elektryczne, a nad fotelami lampka umożliwiająca np. czytanie. Każdy fotel ma także dostęp do stolika, na którym można bez przeszkód położyć np. laptopa. Okna we flirtach są duże, dlatego w ciągu dnia do składu wpada dużo światła.
Fot. Jakub Panek / 'Gazeta Stołeczna', warszawa.wyborcza.pl
Fot. Jakub Panek / 'Gazeta Stołeczna', warszawa.wyborcza.pl
Flirt PKP Intercity to pociąg przyjazny osobom z niepełnosprawnościami. Wśród udogodnień są dwie windy, dzięki którym osoby poruszające się na wózku mogą dostać się do składu oraz przestronna, przystosowana toaleta. W pociągu, zarówno w pierwszej, jak i drugiej klasie znajdują się także wydzielone miejsca dla osób mających problem ze swobodnym poruszaniem się, a także oznaczenia zapisane językiem Braille'a.
Fot. Jakub Panek / 'Gazeta Stołeczna', warszawa.wyborcza.pl
Podczas testu podróżowałem bombardierem, który na swój pokład może zabrać 78 pasażerów. Maszyny LOT-u są jeszcze w malowaniu poprzedniego właściciela, ale LOT wkrótce planuje przemalowanie ich w swoje barwy (patrz wizualizacja).
Materiały prasowe
Ten typ samolotu daje możliwość szybkiego i komfortowego podróżowania. Fotele się rozkładają, jest wystarczająca ilość miejsca na nogi, a schowki nad głowami są pojemne. Do dyspozycji pasażera jest indywidualne oświetlenie i regulacja nawiewu.
Fot. Jakub Panek / 'Gazeta Stołeczna', warszawa.wyborcza.pl
W kieszeni w poprzedzającym fotelu znajdują się bezpłatne magazyny pokładowe "Kaleidoscope". Są staranie wydane, zawierają materiały na różne tematy. Podczas lotu pasażerowie otrzymują bezpłatny poczęstunek - wodę i słodycze.
W przeprowadzanych przeze mnie testach komunikacyjnych jedną z najważniejszych rzeczy jest czas podróży. Zmierzyłem go także w tym przypadku. Ale ten test jest wyjątkowy. Bo zdaję sobie sprawę, że większość podróżnych za cel wybiera nie Olsztyn, a liczne miejscowości regionu.
Fot. Jakub Panek / 'Gazeta Stołeczna', warszawa.wyborcza.pl
Wpuszczenie na tory nowoczesnych składów Flirt PKP Intercity czy sezonowe połączenie z Lotniska Chopina do nowego, jednego z najładniejszych portów lotniczych w Polsce - lotniska Olsztyn-Mazury w Szymanach zdecydowanie ułatwia dotarcie do tych miast i wsi. Tym bardziej, że coraz więcej hoteli na Mazurach oferuje bezpłatne transfery w formule "od drzwi do drzwi" - czy to z dworca kolejowego Olsztyn Główny czy z Portu Lotniczego Olsztyn-Mazury.
Fot. Jakub Panek / 'Gazeta Stołeczna', warszawa.wyborcza.pl
Pociągi Flirt kategorii InterCity odjeżdżają z Warszawy Centralnej o godz.: 5.50, 7.55, 11.55, 15.55 oraz 19.55, natomiast składy TLK o 17.25 oraz 22.10. Podczas testu podróżowałem składem odjeżdżającym o godz. 7.55. Dotarł na miejsce zgodnie z rozkładem po 2 godzinach i 31 minutach.
Fot. Jakub Panek / 'Gazeta Stołeczna', warszawa.wyborcza.pl
Fot. Jakub Panek / 'Gazeta Stołeczna', warszawa.wyborcza.pl
Samolot LOT-u startuje ze stolicy w każdy poniedziałek, czwartek i sobotę o 13.25. Rejs powrotny zabiera pasażerów z Szyman w te same dni o godz. 14.35. Lotnisko Olsztyn-Mazury położone jest ok. 56 km na południowy wschód od centrum Olsztyna. Dotarcie do portu z miasta nie sprawia większych problemów. Rekomendowanym przez lotnisko przewoźnikiem, który rozkład jazdy ma dostosowany do rozkładu lotów jest firma przewozowa Markus Travel. Oferuje przejazdy komfortowymi busami z dworca autobusowego w Olsztynie pod drzwi terminalu w Szymanach. Koszt przejazdu 20 zł. Według rozkładu bus dojeżdża na lotnisko w ok. godzinę. Podczas mojego testu podróż trwała 50 minut. W terminalu do czasu odlotu spędziłem kolejne 60 minut.
Fot. Jakub Panek / 'Gazeta Stołeczna', warszawa.wyborcza.pl
Fot. Jakub Panek / 'Gazeta Stołeczna', warszawa.wyborcza.pl
Lot z lotniska Olsztyn-Mazury na Lotnisko Chopina trwał zaledwie 20 minut. To najkrótszy czas podróży na trasach krajowych w Polsce. Po wylądowaniu na Okęciu - dojazd autobusem linii 175 (koszt 4,40 zł) pod Dworzec Centralny zajęła mi 18 minut.
Mazury znane są jako Kraina Tysiąca Jezior. Tak naprawdę zbiorników wodnych jest tu znacznie więcej - ponad 2 tysiące jezior o powierzchni powyżej 1 ha. Wody zajmują ponad 7 proc. powierzchni regionu, a jeziora i rzeki połączone kanałami tworzą malownicze szlaki wodne.
Fot. mazurytravel.com.pl
Fot. mazurytravel.com.pl
Pod względem przyrodniczym niewątpliwie wyróżnia się Kraina Wielkich Jezior Mazurskich - z największym w Polsce zespołem jezior połączonych kanałami. To tu leżą Śniardwy (o powierzchni 113,8 km kw.) i Mamry (o powierzchni 104,4 km kw.) - największe akweny w Polsce.
Jedną z najbardziej znanych rzek regionu jest Krutynia (100 km). Prowadzi nią niezwykle popularny szlak kajakowy. Przyrodniczym bogactwem regionu są też lasy, pozostałości po dawnych puszczach. Zajmują 30 proc. powierzchni województwa.
Fot. mazurytravel.com.pl
Fot. mazurytravel.com.pl
Warmia i Mazury to także liczne zabytki. Skupię się wyłącznie na Olsztynie, bo stał się dla mnie celem podróży i miejscem rozpoczęcia powrotu do Warszawy.
Stolica regionu to miasto z 650-letnią historią. Zachowało się tu wiele zabytków architektury świadczących o dawnych mieszkańcach. Nie brakuje tu budowli tak charakterystycznych dla gotyku ceglanego, mieszczańskich, secesyjnych i klasycystycznych kamieniczek z przełomu XIX i XX wieku, neogotyckich kościołów. Nad wszystkim zaś góruje zbudowany w latach 1912-1915 Nowy Ratusz - monumentalna, neobarokowa budowla będąca siedzibą władz miejskich Olsztyna. Zamek Kapituły Warmińskiej, obecnie Zamek Olsztyński jest siedzibą Muzeum Warmii i Mazur - największej placówki muzealnej w województwie. Jest jednym z czterech ocalałych na Warmii zamków gotyckich. Jego budowę rozpoczęto w roku 1346 od skrzydła północnego i murów obronnych zamykających dojście do zamku. Jednym z najcenniejszych zabytków jest tablica astronomiczna sporządzona własnoręcznie przez Mikołaja Kopernika podczas jego pobytu na zamku. Umożliwiła ona wielkiemu astronomowi wyznaczenie równonocy w 1517 r.
Szczegółowe informacje o atrakcjach regionu i bazie hotelowej na stronie www.mazurytravel.com.pl.
Zobacz także poprzednie testy komunikacyjne - co wybrać na podróż do:
*Krakowa: Lux Express vs. Pendolino
*Gdańska: Ryanair vs. Pendolino
*Wrocławia: Ryanair vs. Pendolino
*Lublina: Polski Bus vs. PKP Intercity
*Poznania: Polski Bus vs. PKP Intercity
*Rzeszowa: Lux Express vs. LOT
*Szczecina: PKP Intercity vs. LOT
Wszystkie komentarze