Podróż do Poznania to dziś czysta przyjemność. Do stolicy Wielkopolski można szybko dojechać swoim samochodem lub skorzystać z bogatej oferty przewoźników.
Jedną z opcji - którą wybrałem na podróż do Poznania - jest Polski Bus. Szkocki przewoźnik obecny w Polsce od czerwca 2011 roku zdobył już zaufanie wielu podróżnych. Do tej pory przewiózł ponad 14 mln pasażerów. W jego ofercie znajduje się 26 tras, dzięki którym można dotrzeć do 40 polskich miast, m.in. do: Białegostoku, Bydgoszczy, Częstochowy, Gdańska, Katowic, Kielc, Krakowa, Kalisza, Lublina, Łodzi, Olsztyna, Opola, Ostrowca Świętokrzyskiego, Ostródy, Poznania, Radomia, Rzeszowa, Szczecina, Torunia, Gorzowa Wielkopolskiego, Wrocławia, Płocka, Włocławka i Zakopanego.
Ponadto na pokładach autokarów Polskiego Busa można dotrzeć do kilku europejskich miast, m.in.: Berlina, Bratysławy, Pragi, Wiednia i Wilna.
Ceny biletów zmieniają się dynamicznie i zaczynają standardowo od 2 zł (1 zł za bilet i 1 zł za tzw. opłatę rezerwacyjną). Gdy sprawdzałem ceny biletów na kilka godzin przed odjazdem, za przejazd w jedną stronę trzeba było zapłacić, w zależności od godziny wyjazdu od 25 do 40 zł.
Fot. Jakub Panek / Gazeta Wyborcza - Stołeczna, warszawa.wyborcza.pl
W drogę powrotną wybrałem pociąg spółki PKP Intercity. Na trasie Warszawa - Poznań - Warszawa przewoźnik oferuje bilety w taryfie Super Promo w cenie od 49 zł (uczeń zapłaci 30,87 zł, student - 24,01 zł) za przejazd w drugiej klasie w jedną stronę (69 zł - w pierwszej klasie). Można też kupić bilety w ofercie Happy Hours - po 49 zł za przejazd od poniedziałku do piątku po godz. 19, w soboty i w niedzielę do godz. 13. Ponadto w ofercie PKP Intercity jest Bilet Rodzinny (30 proc. zniżki) i Bilet Seniora (30 proc. zniżki dla osób, które ukończyły 60. rok życia). Oprócz tego obowiązuje taryfa Wcześniej - Taniej, w której bilety - w zależności od terminu zakupu - są tańsze od 30, 20 i 10 proc.
Gdy zdecydujemy się na zakup biletu w ostatniej chwili zapłacimy: 60-93 zł za przejazd pociągiem TLK lub 129-168 zł (w zależności od klasy podróży) za podróż na pokładzie pociągu EIC. Podane ceny nie uwzględniają zniżek ustawowych, z których można skorzystać w PKP Intercity.
Fot. Jakub Panek / Gazeta Wyborcza - Stołeczna, warszawa.wyborcza.pl
Polski Bus ma w swojej flocie m.in. nowe autokary ADL Plaxton Elite na podwoziu Volvo B11 R, Altano TD921 oraz Astromega TD927, produkowane przez firmę Van Hool w Belgii. Wszystkie pojazdy są przygotowane do przewozu osób z ograniczoną możliwością poruszania się czy niepełnosprawnością, dzięki niskiemu pokładowi i dogodnemu wjazdowi dla wózków inwalidzkich. Wszystkie autokary wyposażone są również w Wi-Fi, klimatyzację, gniazdka elektryczne, skórzane uchylne siedzenia, trzypunktowe pasy bezpieczeństwa i toaletę.
Autokary Polskiego Busa są wygodne, choć brak numeracji miejsc i mało miejsca na nogi może być dla niektórych pasażerów minusem. Na trasie do Poznania przewoźnik nie oferuje cateringu.
Fot. Jakub Panek / Gazeta Wyborcza - Stołeczna, warszawa.wyborcza.pl
Na trasie między Warszawą a Poznaniem kursuje 11 par pociągów spółki PKP Intercity, 5 z nich to pociągi w kategorii EIC (są zestawione z klimatyzowanych wagonów, w większości mają gniazdka elektryczne, miejsca do przewozu rowerów oraz miejsca dla osób niepełnosprawnych), pozostałe 6 składów to TLK (są zestawione ze starszych i zmodernizowanych wagonów, dlatego w części pociągu są dostępne gniazdka elektryczne i klimatyzacja, a w części ich nie ma). We wszystkich pociągach kategorii EIC jest dostęp do Wi-Fi.
Fot. Jakub Panek / Gazeta Wyborcza - Stołeczna, warszawa.wyborcza.pl
W pociągu PKP Intercity, którym wracałem z Poznania przewoźnik zaoferował bezpłatny poczęstunek (ciepły lub zimny napój i słodką przekąskę).
Fot. Jakub Panek / Gazeta Wyborcza - Stołeczna, warszawa.wyborcza.pl
Ponadto w składzie był wagon restauracyjny Wars z bogatą ofertą dań obiadowych i przekąsek.
Fot. Jakub Panek / Gazeta Wyborcza - Stołeczna, warszawa.wyborcza.pl
We wszystkich pociągach EIC i niektórych składach TLK (np. TLK Podlasiak czy TLK Gałczyński) są miejsca dla osób niepełnosprawnych i o ograniczonej sprawności ruchowej. W pociągach TLK się również specjalne przedziały dla osób z innymi niepełnosprawnościami, np. niewidomych.
Autokary Polskiego Busa do Poznania odjeżdżają z dworca autobusowego przy stacji metra Młociny. Ponieważ w swoich testach zawsze podróż rozpoczynam i kończę w centrum miasta, to do czasu podróży do stolicy woj. wielkopolskiego muszę doliczyć 15 minut. Tyle zajął mi dojazd metrem ze stacji Centrum do stacji Młociny. Sama podróż rozpoczęła się punktualnie o godz. 8 i miała potrwać rozkładowo 5 godzin 25 minut, ale autokar Polskiego Busa dojechał do centrum Poznania kilka minut później. Po opuszczeniu autokaru mogłem rozpocząć zwiedzanie miasta, bo przystanek Polskiego Busa w Poznaniu znajduje się bardzo blisko głównych atrakcji turystycznych.
Codziennie na trasie z Warszawy do Poznania Polski Bus oferuje 7 połączeń w obie strony. Odjazdy z Warszawy są o godz. 6*, 8, 10*, 11.15, 16, 18* i 23 (* - przejazd tymi kursami z Warszawy do Poznania trwa 4 godziny), z kolei z drogę powrotną autokary odjeżdżają o godz. 6*, 8, 11.30*, 13.35, 16*, 18 i 23.35 , 10.50, 14, 17.15, 21.50 (* - przejazd tymi kursami z Poznania do Warszawy trwa 4 godziny).
Fot. Jakub Panek / Gazeta Wyborcza - Stołeczna, warszawa.wyborcza.pl
Pociągi spółki PKP Intercity na trasie z i do Poznania kursują między dworcami Warszawa Centralna i Poznań Główny. Dziennie to 11 par pociągów (szczegółowy rozkład jazdy jest na stronie www.intercity.pl), które trasę pokonują: w 2 godziny i 27 minut (składy EIC) i 3 godziny 3 minuty (składy TLK). Moja podróż pociągiem EIC Paderewski trwała dokładnie tyle, ile podano w rozkładzie jazdy.
Fot. Jakub Panek / Gazeta Wyborcza - Stołeczna, warszawa.wyborcza.pl
Poznań to miasto na prawach powiatu w zachodniej Polsce, położone na Pojezierzu Wielkopolskim, nad rzeką Wartą, u ujścia Cybiny - stolica województwa wielkopolskiego. To tutaj odbył się chrzest Polski i tu pochowano pierwszych władców. Dziś to prężnie rozwijające się miasto słynące m.in. z Międzynarodowych Targów Poznańskich i jednej z najlepszych polskich uczelni - Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza.
Ogromnym atutem Poznania jest lokalizacja dworca autobusowego i kolejowego w samym centrum miasta. Co prawda są tylko skromnym uzupełnieniem zatłoczonej galerii handlowej, ale można w dobrych warunkach poczekać na swój pociąg lub autokar.
Fot. Jakub Panek / Gazeta Wyborcza - Stołeczna, warszawa.wyborcza.pl
Nieopodal dworca znajduje się Teatr Muzyczny w Poznaniu, w którym wieczorem warto obejrzeć np. jeden z dwóch bardzo dobrze zrealizowanych musicali - "Jekyll&Hyde" lub "Evita".
Fot. Jakub Panek / Gazeta Wyborcza - Stołeczna, warszawa.wyborcza.pl
Obok teatru znajduje się Centrum Biznesu i Sztuki Stary Browar. Budynek został zaprojektowany na bazie poprzemysłowego zabytku - dawnego Browaru Huggerów - przez Studio ADS, inwestorem była firma Fortis należąca do Grażyny Kulczyk. Wystrój pasaży zaprojektował scenograf Ryszard Kaja. Warto zajrzeć.
Fot. Jakub Panek / Gazeta Wyborcza - Stołeczna, warszawa.wyborcza.pl
Odwiedzając Poznań obowiązkowo trzeba się wybrać na rynek, żeby zobaczyć ratusz - perłę renesansu z XVI wieku. Codziennie o godz. 12 na wieży ukazują się dwa blaszane koziołki, które trykają się 12 razy. Wśród miejsc, które trzeba także odwiedzić jest Ostrów Tumski z zabytkami z czasów Mieszka I oraz Bramą Poznania - Interaktywnym Centrum Historii Ostrowa Tumskiego, Jezioro Maltańskie, nowe zoo czy browar Lecha.
Fot. Jakub Panek / Gazeta Wyborcza - Stołeczna, warszawa.wyborcza.pl
Niedawno do atrakcji Poznania dołączył trójwymiarowy mural "Opowieść śródecka z trębaczem na dachu i kotem w tle", który można podziwiać na ścianie kamienicy na rogu ulic Śródka i Rynek Śródecki. Robi wrażenie.
Fot. Jakub Panek / Gazeta Wyborcza - Stołeczna, warszawa.wyborcza.pl
Poznań to także doskonałe smaki. Będąc w stolicy wielkopolski obowiązkowo skosztujcie Rogali Świętomarcińskich (regionalny rogal z nadzieniem z białego maku), pyr z gzikiem (postne danie kuchni wielkopolskiej złożone z ziemniaków oraz odpowiednio przyprawionego sera twarogowego) oraz pysznych kaczek i gęsi, z których hodowli słynie region. Po lokalne smaki warto wybrać się np. do Pyra Baru (ul. Strzelecka 13) lub do Gospody Młyńskie Koło (ul. Browarna 37).
Fot. Jakub Panek / Gazeta Wyborcza - Stołeczna, warszawa.wyborcza.pl
Zobacz także poprzednie testy komunikacyjne - co wybrać na podróż do: Krakowa (Lux Express vs. Pendolino), Gdańska (Ryanair vs. Pendolino), Katowic (Pendolino vs. LOT), Wrocławia (Ryanair vs. Pendolino) i Lublina (Polski Bus vs. PKP Intercity).
Wszystkie komentarze