Mniej więcej miesiąc pozostał do otwarcia 15-kilometrowej obwodnicy Marek. Wtedy znikną ograniczenia w tranzycie ciężarówek w Warszawie. Teraz tiry nie mogą jeździć w godzinach szczytu Trasą Toruńską na Bródnie, mostem Grota-Roweckiego, Trasą AK na Żoliborzu i drogą ekspresową S8 przez Bemowo do autostrady A2. Cały ten odcinek (ponad 22 km), wytyczany i modernizowany w latach 2008-15 kosztem 3,9 miliarda złotych, bardzo szybko zapełnił się samochodami. Według pomiarów Zarządu Dróg Miejskich liczba pojazdów na poszerzonym do dziesięciu pasów ruchu moście Grota zbliża się już do 190 tys. na dobę! To najbardziej obciążona przeprawa przez rzekę nie tylko w Warszawie, ale w całej Polsce.

W dodatku niemal codziennie na odcinku ekspresowym, który przecina stolicę, dochodzi do stłuczek i groźnych wypadków. W zeszłym roku było ich aż 739. Rozpędzone samochody dachują, zdarza się, że stają w płomieniach. Od razu tworzą się wielokilometrowe korki, co jeszcze bardziej utrudnia przejazd.

Artykuł dostępny tylko w prenumeracie cyfrowej Wyborczej

Wypróbuj cyfrową Wyborczą

Nieograniczony dostęp do serwisów informacyjnych, biznesowych, lokalnych i wszystkich magazynów Wyborczej