fot. Krzysztof Śmietana
1 z 15
1. Budowa drugiej linii metra - 5,5 mld zł
Bezapelacyjnie najdroższą stołeczną inwestycją ostatnich lat jest budowa centralnego odcinka drugiej linii metra - kosztuje ona ponad 5,5 mld zł (wszystkie ceny w zestawieniu brutto). Metro buduje włosko-tureckie konsorcjum firm Astaldi i Gülermak. Sześciokilometrowy tunel będzie mieć siedem stacji: Rondo Daszyńskiego, Rondo ONZ, Świętokrzyska, Nowy Świat, Powiśle, Stadion i Dworzec Wileński. Metro ma zacząć kursować z Woli na Pragę w 2014 r.
Fot. Kuba Atys / Agencja Wyborcza.pl
2 z 15
2. Oczyszczalnia Czajka - 3,5 mld zł
3,5 mld zł pochłonie w sumie rozbudowa i modernizacja oczyszczalni ścieków Czajka pochłonie w sumie. W zakres inwestycji wchodzi budowa ponad stu obiektów na terenie zakładu położonego przy ul. Czajki, na północnych obrzeżach Białołęki. To betonowe osadniki, komory fermentacyjne, reaktory biologiczne, a także spalarnia osadów. Do tego dochodzi jeszcze sześciokilometrowy kolektor ciągnący się przez Tarchomin (od prawego brzegu Wisły do Czajki), oraz tunel pod dnem Wisły, którym ścieki zostaną przepchnięte z lewego brzegu Warszawy na Białołękę. Do jego budowy ściągnięto tarczę wiertniczą TBM, takiego samego typu jak tarcze, które będą wiercić tunele metra. Inwestycję realizowało kilka firm - zakład na Białołęce rozbudowuje konsorcjum pod wodzą Warbudu, spalarnię - firmy pod wodzą Veolia Water Systems, kolektor na Białołęce - Hydrobudowa-9, a tunel pod Wisłą - konsorcjum z PRG Metro na czele. Budowa dobiega końca, Czajka ma być gotowa wiosną przyszłego roku.
Fot. Bartosz Bobkowski / Agencja Wyborcza.pl
3 z 15
3. Trasa AK na Bemowie - 2,270 mld zł
2 mld 270 mln zł - tyle kosztowała budowa oddanej do użytku w styczniu trasy ekspresowej S8 wiodącej od skrzyżowania z al. Prymasa Tysiąclecia (węzeł Powązki) przez Bemowo do autostradowego węzła Konotopa. Dziesięciokilometrowa arteria jest przedłużeniem Trasy Armii Krajowej. Ma klasę drogi ekspresowej, wolno zatem jechać nią z prędkością 120 km/h. W przeliczeniu na kilometr kosztowała ponad 200 mln zł, najdrożej w Polsce. Koszt wywindowało m.in. częściowe zagłębienie arterii w wykopie. Tuż przed jej oddaniem do użytku okazało się jednak, że w niektórych miejscach asfalt jest za cienki, co popularnie określano jako "za mało asfaltu w asfalcie". Wykonawcą było konsorcjum firm pod wodzą Budimeksu.
Fot. materiały prasowe
4 z 15
4. Południowa Obwodnica Warszawy - 2,031 mld zł
2 mld 31 mln zł - tyle w sumie będzie kosztować budowa 12 km południowej obwodnicy Warszawy od węzła Konotopa do Puławskiej. To dwie inwestycje realizowane przez dwie firmy. Większy, dziesięciokilometrowy odcinek od węzła Konotopa do węzła przy lotnisku Okęcie za 908 mln zł buduje konsorcjum pod wodzą firmy Bilfinger Berger. Budowa ma ponadroczne opóźnienie spowodowane kłopotami w przejmowaniu ponad tysiąca działek. Na kilka miesięcy inwestycję sparaliżował Krzysztof Kostana, 70-letni emeryt mieszkający w przeznaczonym do rozbiórki domu przy Kurzawskiej. Uważnie czytał wszystkie urzędowe pisma, jeżeli znalazł choćby drobny błąd, odwoływał się.
Krótszy, dwukilometrowy fragment od Puławskiej do węzła przy Okęciu za 1 mld 123 mln zł buduje firma Teerag Asdag. W zakres kontraktu wchodzi także budowa prostopadłego do obwodnicy pięciokilometrowego fragmentu planowanej trasy NS, łączący obwodnicę z ul. Marynarską. Budowa opóźnia się, bo wykonawca musi współpracować aż z trzema inwestorami - stołecznym samorządem, PKP i Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad. Inny powód to problemy inżynieryjne w budowie tuneli i wiaduktów.
Fot. Narodowe Centrum Sportu
5 z 15
5. Stadion Narodowy - 1,915 mld zł
1 mld 915 mln zł kosztuje budowa Stadionu Narodowego. Obiekt na 58 tys. widzów powstaje w miejscu dawnego Stadionu Dziesięciolecia. Niektóre elementy tamtego obiektu zostały wkomponowane w nowy budynek. To tak naprawdę dwie niezależne konstrukcje. Jedną jest żelbetowa widownia, pod którą schowane są rozmaite pomieszczenia. Drugą - otaczająca trybuny metalowa konstrukcja dźwigająca składany dach i obudowana ażurową biało-czerwoną siatką. Stadion powstaje na podmokłym terenie, który trzeba było wzmocnić 14 tysiącach pali (te prace zrealizowała firma Pol-Aqua). Budowę samego stadionu prowadziło konsorcjum firm pod wodzą niemieckiej Alpine, po skandalu z błędami w konstrukcji schodów kaskadowych została ona zdegradowana i rolę lidera konsorcjum objęła Hydrobudowa Polska. Prace budowlane mają się zakończyć 29 listopada, rozmaite prace wykończeniowe będą trwały jeszcze do Euro.
Fot. Bartosz Bobkowski / Agencja Wyborcza.pl
6 z 15
6. Terminal 2 na Okęciu - ok. 1 mld zł
Około miliarda złotych pochłonęła w sumie budowa Terminala 2 na lotnisku Okęcie, wraz z trzema pirsami dla pasażerów i remontem pasów startowych. To wyjątkowo długo trwająca inwestycja. Przetarg na zaprojektowanie i budowę terminala ogłoszono w 2001 r, koniec prac miał nastąpić w 2005 r. Nową halę projektowała hiszpańska pracownia estudio Lamela, budowało zaś konsorcjum firm Ferrovial i Budimex. Jej współpraca z inwestorem, Państwowym Przedsiębiorstwem Porty Lotnicze była historią niesnasek, konfliktów i wzajemnych oskarżeń, zakończoną zerwaniem kontraktu. Budowę dokończyła firma Hochtief. Terminal oddano do użytku dopiero w 2008 r., a ostatni z jego trzech pirsów - w sierpniu 2011 r.
Fot. Bartosz Bobkowski / Agencja Wyborcza.pl
7 z 15
7. Trasa Mostu Pólnocnego - 1,05 mld zł
Most Północny oraz prowadzące do niego zjazdy na odcinku od ul. Pułkowej na Bielanach do ul. Modlińskiej na Białołęce to trasa o łącznej długości 3,4 km. Sam most to tak naprawdę trzy mosty, każdy długi na 795 metrów: jezdnia północna, jezdnia południowa oraz trasa tramwajowa i ciąg rowerowo-pieszym. Inwestycję prowadzi konsorcjum pod wodzą przedsiębiorstwa Pol-Aqua. Przeprawa została spięta pierwszym przęsłem w kwietniu, most ma być gotowy na przełomie 2011 i 2012 r. Kłopot może być ze zjazdem na most od strony Białołeki - dopiero niedawno rozpoczęto przebudowę linii energetycznej wiszącej zbyt nisko nad planowanym wielopoziomowym skrzyżowaniem z Modlińską.
Fot. Wojciech Surdziel / Agencja Wyborcza.pl
8 z 15
8. Modernizacja Trasy Toruńskiej - 868 mln zł
868 mln zł kosztuje modernizacja trasy toruńskiej od węzła Modlińska do Marek. Do standardu trasy ekspresowej trasę rozbudowuje grecka firma J&P Avax. jej najbardziej widowiskowym elementem są kosmiczne przeszklone półtunele na 2,5-kilometrowym odcinku między Marywilską a Łabiszyńską, pełniące rolę ekranów chroniących przed hałasem mieszkańców Bródna. Do użytku oddany jest już pierwszy z trzech wiaduktów, przy Łabiszyńskiej. Wykonawca zapewnia, że realne jest zakończenie prac w kwietniu przyszłego roku.
fot. materiały inwestora
9 z 15
9. Wieżowiec Złota 44 - 728 mln zł
728 mln zł kosztuje budowa 192-metrowego wieżowca Złota 44, zwanego również Szklanym Żaglem. Zaprojektowany przez słynnego architekta Daniela Libeskinda apartamentowiec powstaje naprzeciwko Złotych Tarasów, na miejscu rozebranej trzy lata temu galerii handlowej City Center. Budowa ta stała się warszawskim symbolem światowego kryzysu, gdy wiosną 2009 r. inwestor, luksemburska firma Orco popadł w tarapaty finansowe i został zmuszony do zatrzymania prac budowlanych. Potem wieżowiec stał się symbolem niedoskonałości polskiego prawa, gdy sąd odebrał rozpoczętej inwestycji prawomocne pozwolenie na budowę. Inwestor odzyskał je pod koniec ubiegłego roku, i dziś budynek ma już ponad 160 metrów wysokości i rośnie mniej więcej o jedno piętro na tydzień. Budynek ma być gotowy jesienią 2012 r.
Fot. www.archmagic.com.pl
10 z 15
10. Centrum Nowych Technologii UW - 570 mln
570 mln zł będzie kosztować budowa kompleksu trzech budynków Uniwersytetu Warszawskiego w rejonie ulic Banacha i Żwirki i Wigury. Pierwszy z nich, tzw. CENT I (od Centrum Nowych Technologii) to laboratoria oraz sale wykładowe i dydaktyczne dla studentów i doktorantów Uniwersytetu Warszawskiego kształcących się na kierunkach: biologia, chemia, biotechnologia, informatyka, ochrona środowiska.. CENT II to nowa siedziba Wydziału Fizyki który dziś rozproszony jest w trzech miejscach. CENT III to Centrum Nauk Biologiczno-Chemicznych, gdzie biologowie i chemicy będą mogli współpracować i wspólnie prowadzić badania. CENT I ma być gotowy w lipcu 2012 r, CENT II będzie powstawać w dwóch etapach, jego pierwsza część ma być oddana w styczniu 2013 r., pierwsza część CENT III ma być gotowa jeszcze w tym roku. Inwestycje Uniwersytet warszawski prowadzi dzięki dotacjom unijnych: Bruksela dała w sumie na budowę i wyposażenie tych trzech obiektów ponad 550 mln zł dotacji.
11 z 15
11. System odsiarczania w EC Siekierki
489 mln zł kosztuje system odsiarczania spalin w elektrociepłowni Siekierki wraz z budową nowego, 200-metrowego komina. Inwestycja zaczęła się trzy lata temu. System będzie oczyszczać ponad trzy miliony metrów sześciennych spalin na godzinę, ponadpięciokrotnie obniżając w nich zawartość tlenków siarki. Będą one wychwytywane i wykorzystywane w procesie przetwarzania mączki kamienia wapiennego na gips. Zbudowany przez firmę Rafako system to ogromna, skomplikowana inwestycja składająca się z wielu elementów, m.in. próżniowych filtrów, wentylatorów, superszczelnych komór. Jego najbardziej widoczna część to nowy 200-metrowy komin. System już działa, komin już stoi, dobiega końca rozbiórka starych kominów
Fot. Krzysztof Miller / Agencja Wyborcza.pl
12 z 15
12. Stadion Legii - 465 mln zł
465 mln zł kosztowała budowa nowego stadionu Legii przy Łazienkowskiej. Zbudowany przez firmę Polimex Mostostal nominalnie jest miejskim stadionem, dzierżawionym przez koncern ITI. W praktyce jest to stadion Legii, z którego zyski czerpie ITI, organizując na nim w tym roku muzyczną imprezę Orange Warsaw Festiwal czy sprzedając jego nazwę koncernowi PepsiCo za 6 mln zł rocznie. Ostatnią, czwartą trybunę oddano do użytku w maju tego roku. Nowy stadion mieści prawie 31 tys. widzów - pełen komplet zasiadł na niedawnym meczu z Rapidem Bukareszt.
Fot. Adam Kozak / Agencja Wyborcza.pl
13 z 15
13. Autostrada A2, odcinek E - 425,5 mln zł
425,5 mln zł - tyle wynosi koszt budowy siedmiokilometrowego odcinka autostrady A2 położonego najbliżej Warszawy. Buduje go konsorcjum firm pod wodzą Budimeksu. To wyjątkowo skomplikowane zadanie, w ramach inwestycji trzeba przebudować oczyszczalnię ścieków w Pruszkowie. Trzeba będzie też zbudować zabezpieczenia zabytkowego muru pruszkowskich Ogrodów Hosera. W niektórych miejscach autostrada będzie przebiegać tylko cztery metry od tego ogrodzenia. Odcinek ma być gotowy w maju 2012 r.
materiały inwestora
14 z 15
14. Siedziba Telekomunikacji Polskiej - ponad 400 mln
Ponad 400 mln zł kosztuje nowa siedziba Telekomunikacji Polskiej powstająca przy Al. Jerozolimskich, kilkaset metrów przed stacją WKD Aleje Jerozolimskie. Jego budowa zaczęła się w marcu, skończy się w pierwszej połowie 2013 r. Będzie to zespół pięciu pięciopiętrowych biurowców połączonych ze sobą na poziomie parteru i pierwszego piętra. Od strony Alej stać będzie jeden długi na prawie 150 m budynek, na jego tyłach zaplanowano cztery ustawione prostopadle skrzydła. Buduje je polska spółka-córka francuskiej firmy deweloperskiej Bouygues Immobilier, wykonawcą jest firma Karmar również pochodząca z tej grupy kapitałowej. Z wieżowców przy ul. Twardej i Moniuszki przeprowadzi się tu Telekomunikacja Polska oraz sieć komórkowa Orange.
fot. Centrum Nauki Kopernik
15 z 15
15. Centrum Nauki Kopernik - 337 mln zł
337 mln zł pochłonęła budowa Centrum Nauki Kopernik, które niedawno świętowało pierwsze urodziny. Przez ten czas odwiedziło je już ponad milion ludzi. Bawiąc uczą się tam nie tylko warszawiacy, ale i ludzie z miast położonych daleko od Warszawy, sporą grupę stanowią też goście z zagranicy. Inwestycja powstała nad tunelem Wisłostrady. Start miała pechowy - po wejściu na plac budowy robotnicy odkryli wiązki światłowodów niezaznaczone na żadnych mapach. Ustalenie, że należą m.in. do Ministerstwa Obrony Narodowej, policji i depozytu papierów wartościowych, załatwienie niezbędnych uzgodnień i przeniesienie kabli opóźniło inwestycję o trzy miesiące. Żeby robotnicy z firmy Warbud mogli zbudować Kopernika, tunel trzeba było okraczyć gigantyczną metalową kratownicą opartą na osobnych podporach. Dziś jest to jedna z największych atrakcji turystycznych stolicy. Jej budowę wsparto ponad 200 milionami unijnej dotacji.
Wszystkie komentarze